Y

Bedriftsabonnement på Norges viktigste nyhetskilder

DENNE SAKEN ER EN DEL AV EN KAMPANJE FOR SCHIBSTED BEDRIFT, 2020

Ingen tenker store tanker alene:

– Det er laget som er bedriften

Noen få heldige tenker best på kontoret. Andre må oppsøke sykkelsetet, tregrensa, havet eller joggeskoene for å få bukt med det ene problemet som ødelegger nattesøvnen. Men skal vi tro Øyulf Hjertenes, vil de forløsende ideene aldri se dagens lys med mindre hjernen kultiveres. Den ene store tanken er avhengig av skikkelig grobunn: Man kan ikke ta gode valg uten innsikt.


Ingen tenker store tanker alene:

– Det er laget som er bedriften

Noen få heldige tenker best på kontoret. Andre må oppsøke sykkelsetet, tregrensa, havet eller joggeskoene for å få bukt med det ene problemet som ødelegger nattesøvnen. Men skal vi tro Øyulf Hjertenes, vil de forløsende ideene aldri se dagens lys med mindre hjernen kultiveres. Den ene store tanken er avhengig av skikkelig grobunn: Man kan ikke ta gode valg uten innsikt.

Øyulf Hjertenes er direktør for Schibsted Kyst, og leder Schibsteds region- og lokalaviser: Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Vestnytt, Askøyværingen, Strilen og Bygdanytt. Han har altså alltid mer enn et par baller i luften, og til enhver tid – må man anta – mange floker å løse. Selv tyr han til byfjellet i Bergen, Ulriken, når han har behov for å tenke nytt, for å løse et problem, eller ta et vanskelig valg. Men byfjellet alene kan ikke gjøre jobben, påpeker han. Uten forarbeid er Ulriken ikke så mye annet enn en bratt bakke.


– For meg faller ting på plass når jeg puster og peser på vei opp Ulriken. Men det er bare siste del av prosessen – det er mye arbeid som ligger til grunn for det øyeblikket der den ene tanken som faktisk løser problemet kommer ut av tåken.

Dette er Schibsted Bedrift.

Vanskelige beslutninger skal være velfunderte beslutninger

Hjertenes sier at han da han var fersk leder fort kunne «få hetta» av ikke å ha svarene på de vanskelige spørsmålene med én gang. Tid og erfaring har gitt ham en større ro, og tillit til en prosess som har vist seg å være en suksessoppskrift. Nesten alle de store avgjørelsene han har tatt de siste årene, har falt på plass når han har gått i fjellet. Etter hvert har han skjønt at det er en sammenheng: At underbevisstheten hans jobber best når han sliter ut kroppen. Men den fysiske anstrengelsen er ikke nok i seg selv.

Sett sammen valgfrie nyhetskilder fra Schibsted sin portefølje, og gi dine ansatte muligheten til å følge med på utviklingen i samfunnet - på sin måte.

– Det er gjerne på Ulriken at svarene kommer, men før det må jo fundamentet være på plass. Vanskelige beslutninger må være velfunderte, så det er ikke sånn at du bare kan sette deg på sykkelen eller løpe i fjellet og forvente at en god løsning skal dette ned i hodet på deg. Det handler om å tilegne seg informasjon og orientere seg – om å skaffe seg en slags forståelse av hvordan verden fungerer. Hvis den forståelsen først er på plass, trenger ikke løsningen være så langt unna. 

Samtidig mener Hjertenes at forståelse ikke er noe man kan tilegne seg alene, og heller ikke gjennom skippertak. Å forstå omgivelsene sine er en kontinuerlig prosess, og om du har ambisjoner om å tenke de riktige tankene og finne de gode løsningene, kan du ikke ta til takke med det du allerede vet og si at du er mett. Det handler om å lese bredt og mye, om å diskutere med andre informerte mennesker – og, ikke minst, om å la problemet ligge en stund. Siden kan du ta en tur – på sykkelen, til tregrensa, på havet, eller opp på Ulriken, og så – hvis fundamentet er godt nok – kan svaret springe ut av den informasjonen som allerede ligger der. 

– Det å forstå hva som skjer rundt deg, er ikke noe du bare kan gjøre en gang imellom – det er noe du må gjøre hele tiden, sier Hjertenes. – Du må redusere avstanden mellom det du vet og det du burde vite, og det gjør du ved å være nysgjerrig. Ved å lese, og ikke minst ved å diskutere ideer med andre, og la dem utfordre dine tanker og ved selv å utfordre deres. Det er laget som er bedriften, sier han.


Løsningene finnes i miljøet

Det som ifølge Hjertenes har gått tapt ved å jobbe mye fra hjemmekontor de siste månedene, har nettopp vært de tilfeldige diskusjonene med laget hans – kollegene: Annonseselgeren som tilbyr et nytt perspektiv, fotografen som har en god idé om hvordan man kan løse et problem. De små samtalene du har gjennom dagen som ikke er oppført i en kalender, og som ikke er låst til en tidsramme. 

– Særlig når det dreier seg om utvikling – om hva som burde være neste steg, om strategi og framdrift, så mener jeg at løsningene som oftest finnes i arbeidsmiljøet. Det dreier seg mye om energi. Hvis du er i et miljø der det snakkes mye om hva som er neste steg, og folk får energi av den diskusjonen og bygger på hverandres resonnementer, så skjer det gjerne ting. 

Les mer: Bred kunnskap er viktig i alle bedrifter


Mountain, Tree, Sky, Wilderness, People, Blue, White

Forståelse er nøkkelen

For å skape et fruktbart miljø, må man ha en organisasjon som består av mennesker som vet å tenke, og vet å stille spørsmål. Den tiden da sjefen satt alene på hjørnekontoret og hadde eneansvaret for bedriftens utvikling er forbi, mener Hjertenes. Moderne bedrifter er avhengige av en flatere struktur som kultiverer og utnytter kunnskap på tvers av bedriften. Og ledelsen kan, og bør, bidra til å dyrke en slik kultur: 

– Arbeidsgivere kan være med på å gjøre det lettere for menneskene i organisasjonen å ta til seg informasjon og orientere seg. Det som er viktig både for det enkelte mennesket, for organisasjonen og for arbeidsgiveren, er at alle som jobber i organisasjonen har en forståelse for hva som foregår i verden. Og det kan man ikke bare snakke om på et seminar – det er en prosess som foregår hele tiden, og som fungerer bedre jo fler som tar del i den, sier Hjertenes. 

Han mener at blant annet digitale nyhetskilder kan være med på å redusere avstanden mellom det man vet, og det man burde vite – både som individer og som kollektiv – og at dette kan være noe som kan heve moderne bedrifter i tiden fremover: 

– Jeg tror at nysgjerrige og informerte medarbeidere, er aktive medarbeidere. Aktive medarbeidere stiller spørsmål og kommer med svar, og de vil være en stor del av løsningen. Svarene må komme fra alle deler av organisasjonen. Jeg tror ikke noen tenker store tanker alene, avslutter han. 


Cartoon

Det koster lite å få ansatte som tenker større

Store tanker kan oppstå på uventede steder. Med bedriftsabonnement fra Schibsted Bedrift kan alle på jobben lese nyheter når, hvor og hvordan de selv foretrekker.

Vi har abonnementer tilpasset din bedrift

Trykk på størrelsen på din bedrift for å se priser og produkter:

Liten bedrift

1-5 ansatte

Asset 1.svg

Stor bedrift

6 eller flere ansatte