Y

Bedriftsabonnement på Norges viktigste nyhetskilder

DENNE SAKEN ER EN DEL AV EN KAMPANJE FOR SCHIBSTED BEDRIFT, 2023

Paradigmeskifte i klesbransjen:

Nå er abonnement på moten

Hvert år produseres det tonnevis med klær som blir hengende ubrukt, i enten butikken eller garderoben hjemme. Ved å holde seg oppdatert på samfunnsutviklingen, har FJONG og Sigrun Syverud fått med seg klesindustrien på å skape en ny trend.

Leder for Schibsted Ecommerce og Distribusjon:

Tid, rom og tilgang på nyheter må til for å utvikle kunnskap

Cathrine Laksfoss finner inspirasjon i banebrytende arkitektur når hun må løse et problem, eller er nødt til å klekke ut en original idé. Og i en bransje som hennes – der konkurransen er hard, og konkurrentene tidligere har hatt tilnærmet bransjemonopol, er hun pent nødt til å komme opp med kreative løsninger og originale ideer selv. Til dét trenger hun blant annet arkitektur, og kloke medarbeidere.

Bærekraft er i ferd med å bli mer enn et moteord for klesbevisste nordmenn. Vi kjøper stadig mer brukt, og ifølge en FINN-undersøkelse* vurderer flere og flere kvalitet og levetid som viktige kriterier når vi konsumerer klær.

– Folk er fortsatt stilbevisste og har et like stort ønske om å kle seg pent som før, men vi ønsker å gjøre det på en mer bærekraftig måte, sier FJONG-gründer Sigrun Syverud. Det gjør at bransjen er nødt til å omstille seg.

Å holde seg oppdatert om både samfunnsutviklingen, forbrukertrender og verdensbildet, ble helt essensielt da gründeren jobbet ut ideen bak FJONG.

Head, Smile, Lip, Flower, Outerwear, Plant, Purple, Botany, Happy, Tree
Sigrun Syverud
Har gjort det kult å leie i stedet for å eie

Les mer: – Uten tilgang på nyheter ville ideene våre vært irrelevante


Nye, bærekraftige motemuligheter

Ved å la deg leie og abonnere på moteplagg, har det norske utleieselskapet gitt nordmenn mulighet til fornyelse uten å fylle skapene med dyre plagg vi knapt bruker. 

Samtidig som leie både er praktisk og økonomisk for de fleste, har Syverud merket en klar endring i kundenes motivasjon til å leie klær de siste fem årene.

– Da vi startet i 2017, ønsket mange å få tilgang til merker de i utgangspunktet syns kostet for mye. Nå ser vi at ønsket om et mer bærekraftig forbruk har seilt opp som den klart viktigste motivasjonen til kundene våre.

– Folk er fortsatt stilbevisste og har et like stort ønske om å kle seg pent som før, men vi ønsker å gjøre det på en mer bærekraftig måte

Sigrun Syverud
Fjong

– Krise at så mye henger ubrukt

FJONG-ideen dukket i sin tid opp over en kaffeprat om klær med en kollega, da de kom over tall som fikk dem begge til å steile.    

– Det viste seg at folk bare bruker 10 til 15 prosent av garderoben aktivt. Når vi samtidig vet at klesindustrien står for opp mot 10 prosent av verdens klimagassutslipp, er det helt krise at så mye henger ubrukt.

Unngå å bli til «gammelt nytt»: – Et konkurransefortrinn som aldri går av moten

Fra privat utleier til profesjonell brannslukker

Kort tid etter at FJONG ble født, kom pandemien. Heldigvis hadde de oppdaterte ansatte og innsikt nok til å omstille seg rask. Med en medlemsbasert løsning sikret de seg raskt 150 faste abonnenter som gjorde det mulig å satse videre. 

Men med kunder som leier tre til åtte plagg til enhver tid, fikk startupen samtidig behov for langt flere plagg. Dermed måtte de igjen tenke nytt – og større.


– Det er en følelse at noe kommer til å skje i bransjen, men man vet ikke helt hva.

Sigrun Syverud
Fjong

"– Hagen er et av få steder hvor jeg kan være helt alene i flere timer av gangen, og da henter jeg frem input og informasjon jeg har fått, og bearbeider alt sammen. Når man er fokusert på en konkret ting, kan hodet jobbe ubevisst og finne nye sammenhenger og nye ideer."


– 30 prosent av alle klærne som blir produsert, blir aldri solgt. Og hvis klærne ikke selges på salg, ender de ofte opp på lager i årevis. I verste fall blir de kastet eller brent. Vi bestemte oss derfor for å spesialiserte oss på å hjelpe merker, retailere og butikker, så de heller kan leie ut overskuddslageret sitt via oss. 

Porteføljen inneholder i dag alt fra Holzweiler og Ganni til Samsøe & Samsøe, Høyer og Rodebjer. Siden pandemien har etterspørselen vært enorm, og i dag er FJONG i ferd med å etablere seg som en trendskaper også utenfor landegrensene. 

Les også: Den ene store tanken er avhengig av skikkelig grobunn. Man kan ikke ta gode valg uten innsikt, sier Øyulf Hjertenes, direktør for Schibsted Kyst. 


Bærekraft er i ferd med å bli mer enn et moteord for klesbevisste nordmenn.

Har klesindustrien et Kodak-øyeblikk i vente?

Snart skal også tyskerne og svenskene lære å leie istedenfor å eie. Mange tror at bransjen står overfor et paradigmeskifte, noe som gjør det ekstra viktig å holde seg oppdatert for å få med seg de raske samfunnsendringene. 

– Vi har hørt at begrep som «Kodak moment» brukes om klesbransjen. Det er en følelse om at noe kommer til å skje i bransjen, men man vet ikke helt hva. 

En av de viktigste årsakene er endringer i forbruksvaner og forventninger – og at industrien er nødt til å omstille seg, hvis verden skal klare å halvere klimagassutslippene innen 2030. Det har gjort det essensielt å følge nøye med.

– Skal vi klare å bli mer bærekraftige, kan vi ikke kjøpe nye klær hver eneste sesong. Man veldig sjelden ha de siste fargene eller plaggene fra akkurat denne sesongen. Det viktigste er å ha muligheten til å style og finne sin personlige stil.

Det koster lite å få ansatte som tenker større – finn det bedriftsabonnementet som passer best for din bedrift

*FINN-undersøkelse: Halvparten av oss har kjøpt brukte klær

Når tidene endrer seg:

Hvordan unngår du å bli «gammelt nytt»?