Y

Bedriftsabonnement på Norges viktigste nyhetskilder

DENNE SAKEN ER EN DEL AV EN KAMPANJE FOR SCHIBSTED BEDRIFT, 2023

Fra Apple og internett til selvkjørende biler:

– En nøkkel til å forstå nye teknologiske trender

Er det mulig å forutse om en teknologi vil slå an eller ikke? Bare hvis du er nysgjerrig nok, mener Arild Bjørn-Larsen. Selv ble han møtt med skepsis da han introduserte norske bedrifter for «internett» på 90-tallet.

Leder for Schibsted Ecommerce og Distribusjon:

Tid, rom og tilgang på nyheter må til for å utvikle kunnskap

Cathrine Laksfoss finner inspirasjon i banebrytende arkitektur når hun må løse et problem, eller er nødt til å klekke ut en original idé. Og i en bransje som hennes – der konkurransen er hard, og konkurrentene tidligere har hatt tilnærmet bransjemonopol, er hun pent nødt til å komme opp med kreative løsninger og originale ideer selv. Til dét trenger hun blant annet arkitektur, og kloke medarbeidere.

Mens de fleste er opptatt av å henge med på den teknologiske utviklingen, har Forte Digitals Arild Bjørn-Larsen en egen evne til å gå i front. Etter å ha jobbet med å lansere nye ideer og produkter i over 30 år, vet han godt hvor fort suksesshistorier kan bli til gammelt nytt. 

– Om du ikke holder deg oppdatert, går det ikke lang tid før du mister oversikten. Noen ganger kan det være fristende å stenge omverdenen ute, men da risikerer du også å gå glipp av mye som kan være til stor hjelp for deg.

Les mer: – Uten tilgang til nyheter ville ideene våre vært irrelevante

Etter å ha vært med på å introdusere Apple i Norge på 80-tallet, bidro Bjørn-Larsen blant annet til å gjøre mobiltelefonen til allemannseie med NetCom i tiåret etter. I tillegg hjalp han flere norske bedrifter med å ta sine første steg på nett, i en tid der internett fremdeles ble omtalt som en flopp av flere. 

– Da vi jobbet med å utvikle DNBs første nettsider i JBR McCann Multimedia i 1996, foreslo vi flere ganger at de burde lansere nettbank og begynne med transaksjoner på nett. Det ville de ikke. Ikke lenge etterpå kom konkurrentene med sine nettbanker – da hadde ikke DNB lenger noe valg.


Forehead, Hair, Cheek, Chin, Eyebrow, Smile, Sleeve, Collar
Arild bjørn-Larsen
Bruker data til å utvikle relevante tjenester i Forte Digital.
– Hvis du følger godt med i nyhetsbildet, er du bedre rustet til å kunne se hvilke trender som er kommet for å bli – og hva som mest sannsynlig bare er en hype

Arild Bjørn-Larsen
Forte Digital

Innsikt og kunnskap er alltid like viktig

For fem år siden var Bjørn-Larsen med på å etablere Forte Digital, som i dag er blant landets fremste på å utnytte data for å skape gode digitale løsninger som er relevante for brukerne – noe han mener er en av de viktigste trendene innen digitalisering i dag.

Jobben i Forte Digital henger tett sammen med noe som har vært sentralt gjennom hele karrieren: Evnen til å se hva folk virkelig trenger.

– Den universelle vinnerformelen er å forstå kundene dine. Skal du treffe med timingen på innovasjon og ny teknologi, er du nødt til å holde deg oppdatert på hva folk tenker. Kanskje var vi litt tidlig ute med å foreslå nettbank for DNB, men vi visste at behovet var der og at det ville komme. Det understreker viktigheten av alltid å lytte og å følge med i tiden.

Nettopp innsikt og kunnskap om folks forventninger og behov, er også en nøkkel til å forstå teknologiske trender, mener Bjørn-Larsen.

Les mer: – Vi var for opptatt av vår egen andedam

Ny teknologi er verdt lite uten nye tanker. Med bedriftsabonnement fra Schibsted Bedrift, har de ansatte alltid tilgang til Norges viktigste nyheter.

– «Silicon Valley has ruined our ability to concentrate» leste jeg i en overskrift her om dagen. Det er en sannhet jeg tror folk for alvor begynner å ta innover seg. Derfor syns jeg det er kjempeinteressant å følge med på suksessen til et selskap som reMarkable.

Norskeide reMarkable har utviklet et lese- og skrivebrett som bruker elektronisk blekk i stedet for en LED-skjerm, og som i motsetning til en iPad ikke lar deg surfe på nettet. Bjørn-Larsen mener utviklerne har lykkes i å tenke nytt, uten at teknologien i seg selv er ny.

– De har bevisst valgt vekk mange av de digitale mulighetene du har på et tradisjonelt nettbrett, fordi de ser at du har behov for ro når du noterer og leser. Elektronisk blekk ble utviklet ved MIT i Boston allerede i 1997 – likevel har reMarkable truffet perfekt med timingen i dagens marked.

Aktuelt

Gesture, Font
– Kanskje var vi litt tidlig ute med å foreslå nettbank, men vi visste at behovet var der og at det ville komme

Arild Bjørn-Larsen
Forte Digital

– Ofte undervurderer vi teknologien på lang sikt

Men er det egentlig mulig å vite når en teknologi vil slå an i markedet? Etter å ha jobbet tett på så mange teknologiske paradigmeskifter, er det fristende å spørre om det finnes noen fellestrekk som kan hjelpe oss med å forutse nye.   

– Det er vanskelig å spå fremtiden, men Gartners hype cycle er en nyttig graf som kan hjelpe deg med å forstå nye teknologier, og hvor i utviklingsprosessen de befinner seg.

Bjørn-Larsen mener det er lett å glemme at ny teknologi ofte trenger både infrastruktur, nye produksjonslinjer og regulering før den kan lanseres i markedet. I tillegg må alt times i henhold til folks forventninger og behov.

– Et godt eksempel er selvkjørende biler, som det var masse snakk om for noen år siden. Etter at den umiddelbare entusiasmen nå er i ferd med å avta, er det lett å avfeie teknologien som noe som aldri ble noe av.

– Følger du nyhetsbildet, er du bedre rustet til å tolke trendene

Selv om Bjørn-Larsen tror vi fremdeles er et godt stykke unna å kunne sette oss i baksetet på en førerløs bil på norske veier, betyr ikke det at man bør undervurdere teknologien av den grunn.

– Den amerikanske fremtidsforskeren Roy Amara har et kjent sitat jeg ofte bruker; det handler om at vi har en tendens til å overvurdere effektene av ny teknologi på kort sikt, mens vi ofte undervurderer dem på lang sikt.

Les mer: – Neste generasjon kommer til å forvente mangfold

Bjørn-Larsen mener den eneste måten du kan unngå å bli gammelt nytt på, er å følge med på samfunnsutviklingen og samle ulike perspektiver – uten at det betyr at du trenger å være aktiv på TikTok eller Reddit av den grunn. 

– Mange på min alder har slått seg til ro med at de ikke forstår ny teknologi. Men det har ikke egentlig noe med alder å gjøre. Det å holde seg oppdatert handler om innstilling og å være nysgjerrig.

– Hvis du følger godt med i mediebildet, er du bedre rustet til å kunne se hvilke trender som er kommet for å bli – og hva som mest sannsynlig bare er en hype.

Schibsted Bedrift skreddersyr relevante nyhetspakker til din bedrift. Les mer om våre løsninger her eller meld interesse så kontakter vi deg. 

Følger du godt med i mediebildet, er du bedre rustet til å se hvilke trender som er kommet for å bli – og hvilke som mest sannsynlig bare er en hype.

Når tidene endrer seg:

Hvordan unngår du å bli «gammelt nytt»?